Stressar återgången till arbetet? Läs experternas tips om hur du återgår effektivt till jobbet

15.8.2019 - Hälsa

LähiTapiola LokalTapiola

Många försöker att helt koppla av från jobbet under semestern. Att ändra vardagsrytmen tillbaka till jobbmood kan efter en lyckad avkoppling under semestern leda till stress. Cuckoo Workouts expert Linda Kuula ger nedan tips om hur det blir lättare att komma tillbaka till jobbet.

Det innebär en ändring både att åka på semester och att återvända från semestern. Därför lönar det sig att försöka att ta det så lugnt som möjligt under de första veckorna. Arbeta på distans om möjligt, njut av kaffe ute på terrassen medan du arbetar och arbeta lite kortare dagar i slutet av veckan. I den härliga värmen och friska luften under sensommaren och början av hösten går det ännu bra att gå eller cykla till jobbet. Det ger dig ork både för arbetsdagen och för fritiden.

Försök att vara så effektiv som möjligt under arbetstiden, så att arbetsdagen inte går till att hatta omkring. Att kombinera effektivitet med ett avslappnat grepp lyckas bäst genom att du ställer upp mål för dagen och när du har uppnått dem kan du ta det lugnare. Under de första veckorna kan du lägga in möten som främjar saker som är meningsfulla och trevliga för dig. Försök att börja jobba med en positiv och fräsch inställning.

Du kan förebygga tröttheten under och efter arbetsdagen genom att ta pauser som en regelbunden del av din arbetsdag. Det har visat sig att energin bibehålls allra jämnast när man regelbundet tar korta mikropauser i arbetet. Om du rör dig några minuter och pausar från sittandet eller stretchar tre gånger per dag upprätthåller du aktiviteten, så att du inte är helt färdig i slutet av dagen. Vem vill att den egna energin bara sjunker efter en dag på jobbet när du ska tillbringa tid med dina nära och kära och göra roliga saker. Korta pauser bibehåller energin jämnare än till exempel ett tungt träningspass på morgonen.

Ta med dina kolleger på pauserna och på pausjumpan kan ni gå igenom vad som hänt under sommarsemestern. Helt obemärkt har ni en helt ny gemensam rutin och lär känna varandra bättre. Det går bättre att jobba bland bekanta och vänliga arbetskamrater.

Maten har också en stor betydelse för orken och energinivåerna. En regelbunden måltidsrytm är viktig, för om man äter med 3-4 timmars mellanrum hinner inte blodsockret falla alltför lågt. Ta med nyttiga mellanmål till jobbet, såsom nötter, frukt eller smoothies. När det finns bra mellanmål att tillgå så kommer du inte att frestas av delikatesser. Sockerhaltiga drycker och mellanmål höjer blodsockret snabbt, men det sjunker också snabbt och då slår tröttheten till.

När det är bråttom ökar man ofta kaffedrickandet och kroppen kräver allt större portioner kaffe, eftersom koffeinet inte längre har samma effekt. Försök att ta en jumpapaus istället för en kaffekopp. Du kan överraskas av dess uppiggande effekt!

Att komma tillbaka till arbetet kan under de första veckorna påverka din ork och din hjärna verkar gå lite på övervarv. Gör det till en vana att på hemresan eller under kvällen ta en mindfulness-paus. Med hjälp av mindfullness kan du lära dig att släppa vardagsbrådskan och lugna ner dig inför kvällen och läggdags.

Du kan enkelt främja ditt välbefinnande med hjälp av HyvinvointiHelppi som finns i LokalTapiolas applikation HälsoHjälpen. I HyvinvointiHelppi hittar du tips från Cuckoo Workout och videor inom olika delområden av välbefinnandet.

Läs mer om HyvinvointiHelppi.

Trygga det viktigaste men glöm inte en: Dig själv

Är någon beroende av din inkomst? Har du någon gång tänkt, hur dina närmaste skulle klara sig ekonomiskt, om något skulle hända dig?

Läs mer