Skador på vindrutor är vanliga på våren - gör såhär om rutan spricker

12.3.2019 - Säkerhet

liikennevakuutus kännykän räpläys

31 procent av respondenterna låter bli att reparera vindrutan. Det lönar sig dock eftersom en söndrig vindruta alltid är en säkerhetsrisk och det kan bli dyrt att dra ut på reparationen.

Enligt LokalTapiolas färska undersökning i anslutning till Vardagsgranskning berättar 30 procent av respondenterna att de har fått en skada på vindrutan under de senaste åren.

- En fjärdedel av de skador som våra kunder råkar ut för är uttryckligen skador på vindrutor, säger LokalTapiolas ersättningsdirektör Miska Ahonen.

Laakkonens eftermarknadschef Simo Ahlgren håller med Ahonen. Han berättar att det är mycket vanligt med skador på vindrutor och att antalet bara ökar. De flesta skadorna inträffar på våren och hösten.

- I Finland kör man ännu mest med dubbdäck, ofta tyvärr med dåliga sådana och samtidigt blir vägnätet i Finland allt sämre. Skadorna orsakas av dubbar och stenar som slungas, säger Ahlgren.

Ahonen vill påminna om att skador på vindrutor i någon mån kan förebyggas genom den egna körstilen.

- Det lönar sig att hålla tillräckligt avstånd till fordonet framför så att stenar och dubbar inte så lätt kan slungas mot rutan.

När lönar det sig att reparera en vindruta?

54 procent av dem som svarade på LokalTapiolas enkät berättade att de reparerat rutan omedelbart eller relativt snabbt, 15 procent berättade att de reparerat rutan på grund av besiktningen men rentav 31 procent berättade att de inte reparerat rutan.

En ruta som inte repareras är alltid en säkerhetsrisk - speciellt om stenskottet hindrar sikten.

- Tyvärr kör många med söndriga vindrutor, säger Ahlgren.

Det lönar sig dock att reparera ett litet stenskott på grund av att man därigenom kan undvika ett dyrare byte av glasruta.

- Ett sådant stenskott gör att sprickan lätt blir större och då måste man byta vindrutan, säger Ahlgren.

En sliten ruta är också en säkerhetsrisk eftersom sikten blir sämre.

- Det är ännu vanligare att köra med slitna rutor än med söndriga rutor. En sliten vindruta är en verklig fara speciellt när vårsolen tittar fram eftersom slitaget kan leda till verkliga problem med sikten, varnar Ahlgren.

Hur mycket kostar det att reparera en vindruta?

Enligt undersökningen uppskattar majoriteten av respondenterna att det kostar mellan 200-300 euro att reparera en vindruta.

Ahlgren berättar att priset beror på tekniken i vindrutan. Det kan vara billigare att reparera vindrutan på en äldre bil, eftersom moderna bilars vindrutor är mycket tekniska och de kan ha mycket säkerhetsteknik som är dold.

Även bilens märke och modell påverkar priset. Ju sällsyntare glas desto dyrare blir reparationen.

- De billigaste vindrutorna kostar under 200 euro men en mycket teknisk vindruta kan kosta över 1 000 euro.

Hur lönar det sig att försäkra vindrutan?

Glasförsäkring ingår i LokalTapiolas omfattande kasko och lyxkasko. Glasförsäkringen är en del av kaskoförsäkringens totalpris och uppskattas till cirka 50 euro per år.

- Det lönar sig att från fall till fall fundera på försäkringsskyddets omfattning med beaktande av bilens pris. Om bilen kostar 10-15 000 euro och uppåt, lönar det sig att fundera på en omfattande kaskoförsäkring.

Om det uppkommer en skada på vindrutan, hittar du på LokalTapiolas webbplats våra samarbetsverkstäder och kan boka en tid. Samarbetsverkstaden sköter ersättningsprocessen på kundens vägnar och gör skadeanmälan och kunden behöver inte själv kontakta försäkringsbolaget.