På hösten kör många med slitna sommardäck – såhär kontrollerar du saken

3.9.2018 - Turvallisuus

Det räcker inte du kontrollerar däcken ett par gånger per år, säger LokalTapiolas trafikexpert. Just nu är det passligt att kolla däcken.

Bildäcken kontrolleras oftast bara på våren och hösten i samband med däckbyte. LokalTapiolas chefspecialist inom trafiksäkerhet Markus Nieminen vill ändå påminna oss om att däckens skick borde kontrolleras oftare.

Nu efter sommaren är det en passlig tidpunkt att kontrollera däckens skick. På sommaren kan man ha kört långa sträckor med bilen och däcken kan vara mer slitna än vad som rekommenderas. Enligt lagen ska mönsterdjupet på person- och paketbilens sommardäck vara minst 1,6 mm. Enligt specialisterna borde mönsterdjupet dock vara minst 4 mm eftersom ett lägre mönsterdjup kan vara en säkerhetsrisk speciellt vid regn.

Däckens mönsterdjup kan mätas genom det klassiska mynttestet. Slitytan ska mätas i mitten på däcken vid huvudspåren och som hjälpmedel kan man enligt Nieminen använda ett två euros mynt.

- Myntets silverfärgade kant är cirka 4 mm bred. Om myntets kant går helt ner i däckets spår, vet du att mönsterdjupet är över 4 mm och att däcket kan användas i trafiken. För ett noggrannare mätningsresultat behöver du en däckdjupstestare.

Kontrollera däcktrycket regelbundet

Mätning av däcktryck är en annan kontroll som det är skäl att göra även i början av hösten. Man ska regelbundet kontrollera däckens lufttryck med en lufttrycksmätare.

- En omsorgsfull förare kontrollerar däcktrycket med en månads mellanrum. Är däcken nya räcker det i allmänhet med att kontrollera med ett par månaders mellanrum. Om temperaturen växlar fram och tillbaka leder detta till att däcktrycket inte bibehålls i de värden som inställts vid däckbytet.

Enligt Nieminen lägger många för säkerhets skull 0,2 bar övertryck jämfört med rekommendationen. Denna tumregel fungerar oftast bra för de flesta bilar eftersom ett litet övertryck inte är farligt. Däremot ökar ett undertryck friktionen, däcken blir varmare under körningen och däcken slits.

Markus Nieminen efterlyser omsorgsfullhet då däckens skick kontrolleras.

- Det räcker inte med att bara titta ungefärligt för det ger inte nödvändigtvis en sanningsenlig bild av däckens skick. Utöver lufttryck och slitage lönar det sig också att kontrollera däckens ålder. Börjar däcken vara 10 år gamla, motsvarar deras egenskaper inte längre nyare däck. Bromssträckan för gamla däck kan vara betydligt längre än för nya däck. Däckens tillverkningsmånad och -år har alltid antecknats på sidan av däcket.

Bilistens kontrollista – gör detta regelbundet

1. Följ upp däckens slitage. Slits däcket jämnt på hela slitytan eller slits det mera på ena kanten? Vid behov ska hjulens inställningsvinklar justeras på en bilverkstad.
2. Kontrollera lufttrycket regelbundet minst med ett par månaders mellanrum med en lufttrycksmätare.
3. Vet du hur gamla dina däck är? På däckets sida hittar du tillverkningsåret och månaden. Om däcken börjar vara 10 år gamla är de knappast längre säkra för att användas i den dagliga trafiken.

Parkeringsskyddet förbättras - köp kasko nu

Kaskoförsäkringens parkeringsskydd förbättrades. Nu får du en mer täckande försäkring för samma pris. Bekanta dig med LokalTapiolas kaskoförsäkringar här.

Läs mer och köp