Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Researrangören Detur ställer in resor – förvirring bland de som köpt resor

23.9.2022 - Säkerhet

Den svenska researrangören Detur ställer in resorna under resten av året vilket lett till problem och orsakat förvirring och besvikelse bland resenärerna. Resenärförsäkringen ersätter tyvärr inte kostnader som situationen orsakar de försäkrade. Vi uppmanar kunderna att följa researrangörens och konsumentverkets anvisningar.

Researrangören Deturs kunder har haft problem med sina resor och inkvarteringen. Detur har informerat på sin webbplats att världsläget försvårat verksamheten. Företaget har beslutat att den operativa verksamheten pausas tillfälligt och att återstoden av säsongen 2022 ställs in. Mer information finns på Deturs webbplats.

Enligt Detur behöver resenärer som drabbas av inställda avgångar inte kontakta Detur utan Detur kontaktar dem i turordning utifrån närmaste avresedatum först.

Ersätter resenärförsäkringen?

Situationen till följd av Deturs problem är tyvärr inte en sådan orsak till annullerad resa, försening från resa eller avbruten resa som enligt försäkringsvillkoren ersätts av försäkringen. I det här fallet ersätter resenärförsäkringen alltså inte kostnader som orsakas försäkrade. Till exempel den försäkrades extra rese- eller inkvarteringskostnader eller oanvända flygbiljetter ersätts inte.

Var får jag mer information?

Vi rekommenderar att du följer med läget på researrangörens och konsumentverkets webbplatser. Du kan gå till konsumentverkets webbplats här.