Henkivakuutuksen terveysselvitys – mitä on hyvä tietää
Oletko miettinyt henkivakuutuksen ottamista, mutta terveysselvitys mietityttää? Lue miksi selvitys tarvitaan, mitä siihen kuuluu ja miten sen täyttämällä varmistat, että turva on voimassa juuri silloin, kun sitä tarvitaan.
Terveysselvitys – miksi sitä tarvitaan ja mitä se sisältää?
Terveysselvitys on olennainen osa henkivakuutuksen hakemista. Sen avulla varmistetaan, että vakuutus toimii juuri silloin, kun sitä tarvitaan. Selvityksen täyttäminen on yksinkertaista, ja jokainen hakemus arvioidaan yksilöllisesti. Lue alta vastaukset yleisimpiin kysymyksiin:
Miksi terveystietoja kysytään?
Henkivakuutuksen myöntäminen perustuu aina hakijan terveystietoihin. Terveysselvityksen avulla LähiTapiola arvioi, voidaanko vakuutus myöntää. Terveysselvityksen täyttämisellä varmistutaan siitä, että henkivakuutus on varmasti voimassa korvaustilanteessa.
Estääkö sairaus vakuutuksen saamisen?
Ei välttämättä. Jokainen hakemus arvioidaan yksilöllisesti. Usein lievät tai hyvin hoidetut sairaudet eivät vaikuta vakuutuksen myöntämiseen. Joissain tapauksissa vakuutus voidaan kuitenkin myöntää korkeammalla hinnalla. Toisinaan vakuutusta ei voida myöntää lainkaan. Näin voi olla esimerkiksi vakavien sairauksien kohdalla.
Mitä terveysselvityksessä kysytään?
Terveysselvityksessä kysytään oireista, sairauksista, lääkityksistä ja hoidoista. Sinulta esimerkiksi kysytään, onko sinulla viimeisen viiden vuoden aikana ollut sydämen tai verenkiertoelinten sairauksia. Lisäksi kysytään tupakoinnista sekä alkoholin ja huumeiden käytöstä.
Tarvitseeko sairaushistoria olla valmiiksi kaivettuna?
Ei tarvitse, mutta siitä voi olla apua. Jos et muista tarkkoja tietoja, voit tarkistaa ne esimerkiksi Omakanta-palvelusta. Tärkeintä on vastata rehellisesti ja huolellisesti. Tarvittaessa LähiTapiolan asiantuntijat voivat pyytää lisätietoja mainitsemistasi hoitolaitoksista tai suoraan sinulta.
Mitä jos tutkimukset ovat kesken?
Joskus vakuutusta ei voida myöntää esimerkiksi keskeneräisten tutkimusten vuoksi. Tämä johtuu siitä, että ei vielä tiedetä, mitä tutkimuksissa mahdollisesti selviää. Siksi on tärkeää ilmoittaa myös keskeneräisistä tutkimuksista terveysselvityksessä. Näin varmistetaan, että vakuutusratkaisu perustuu ajantasaisiin ja oikeisiin tietoihin. Me LähiTapiolassa aina kerromme, mikäli vakuutusta ei juuri sillä hetkellä voida myöntää ja jos sitä voi myöhemmin hakea.
Mitä jos unohdan kertoa jotain?
Jos huomaat unohtaneesi jonkin tiedon, olethan yhteydessä meihin. Kun vastaat kysymyksiin todenmukaisesti, voit luottaa siihen, että vakuutus tarjoaa turvaa juuri silloin, kun sitä tarvitaan. Jos olennainen tieto jää ilmoittamatta ja se paljastuu korvaustilanteessa, vakuutus ei välttämättä korvaa. Kun tiedot ovat oikein, vakuutus tuo turvaa juuri niin kuin pitääkin.
Miten LähiTapiola käyttää tietoja?
Tietoja käytetään ainoastaan vakuutuksen myöntämiseen, sen ehtojen määrittelyyn ja mahdollisten korvausten käsittelyyn. Emme luovuta tietoja ulkopuolisille ilman lupaa, ja noudatamme tietosuojakäytäntöjä.
Osta henkivakuutus verkossa silloin kun sinulle sopii
Henkivakuutusta hankkiessa terveysselvitystä ei tarvitse pelätä tai olettaa, ettei vakuutusta kuitenkaan myönnettäisi. Kysymyksiin on helppo vastata, ja tarvittaessa voit olla yhteydessä asiantuntijaamme, jos jokin mietityttää.
Henkivakuutuksen voit hankkia kokonaan verkossa. Laskurilla saat itsellesi sopivan turvan ja sen hinnan, minkä jälkeen siirryt täyttämään terveysselvityksen. Useimmissa tapauksissa vakuutus tulee voimaan heti, ja tarvittaessa asiantuntijamme ottavat sinuun yhteyttä, jos vakuutuksen ratkaisemiseksi tarvitaan lisätietoja.
Oikea aika ottaa henkivakuutus on silloin kun kaikki on hyvin.
Henkilöasiakkaan asiointi
Yhteystiedot Osta vakuutus Vahingot ja korvaukset Pyydä tarjous Varaa aika Verkkotapaaminen Laskutusasiat Anna palautetta Sijoittamisen yhteydenottopyyntö Asioi sähköisesti