Kestävän muutoksen anatomia

Liikunnan aloittaneiden joukko on suuri, mutta niin on keskeyttäneidenkin. Kesätauon jälkeiset lupaukset ja kuntokuurit alkavat usein päättäväisesti, mutta kariutuvat ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Liikuntamotivaatio nousee ja laskee vuoristoradan kaltaisesti. Miten ihmeessä liikuntaliekin saa pidettyä yllä, kun ei kerta kaikkiaan huvita, kun kiire painaa päälle, vettä tulee kuin aisaa, tai kun työreissut painavat päälle? Miten päästä takaisin suunnitelmaan, kun flunssa on kaatanut viikoksi sänkyyn, kesä on mennyt grillatessa tai työkiireet ovat estäneet harjoittelun?

Tapojen muuttaminen on alussa aina hieman vaikeaa ja vaatii ponnisteluja. Opittujen rutiinien muuttaminen vaatii myös kykyä sietää epämukavuutta. Omilla valinnoilla voit kuitenkin vähentää tätä epämukavuuden tunnetta ja sitä kautta parantaa muutoksen pysyvyyttä tulevaisuudessa.

Uuden opetteleminen vaatii yrityksiä ja erehdyksiä, mutta sitä kautta opit joka kerta itsestäsi jotain. Älä siis pelkää erehdyksiä, vaan ota ne vastaan tärkeinä oppimiskokemuksina. Tapojen muuttaminen on haastavaa, mutta kaikille mahdollista ja äärimmäisen palkitsevaa. Usko siis itseesi ja mahdollisuuksiisi onnistua. Jos uskot voivasi muuttua ja myös otat sen tavaksi, muutos kyllä toteutuu. Sinä valitset itse ne tavat, jotka vievät kohti muutosta. Valitse ne siis tarkoin.

Muutos vie aina aikaa, joten anna sille se. Unohda liian hyviltä kuulostava pikaratkaisut, sillä ne todella ovat sitä, liian hyvää ollakseen totta. Takaiskuja tulee väistämättä, sillä nehän ovat elämää. Jos taukoja ja takaiskuja osaa ennakoida ja niihin suhtautuu suopeasti, on niiden ylittäminen helpompaa. Unohda siis sana kuuri jo ennen liikunnan aloittamista tai annoksen lisäämistä. Älä myöskään käytä aikaasi ja energiaasi lyhimmän polun tai oikotien etsimiseen. Sellaista ei valitettavasti ole! Ei ole olemassa tehokkainta lajia, parasta liikettä eikä autuaaksi tekevää ohjelmaa. Ei ole myöskään laitetta tai välinettä, jolla kuntosi nousisi harppauksella tai aina hamaan tulevaisuuteen asti.

On olemassa läjäpäin hyviä lajeja, toinen toistaan monipuolisempia laitteita ja valtava määrä tehokkaita liikkeitä. Oleellista onkin lähteä liikkeelle käsijarru pohjassa, liikunta-annosta lisäten, tehostaen ja vaihdellen. Käsijarrua voidaan höllätä pikkuhiljaa matkan varrella, jolloin käytettävissä on suurempi valikoima lajeja, liikkeitä ja laitteita. Kun et ahnehdi liikaa alussa, voit kunnon noustessa tehostaa harjoitteluasi etkä parhaassa tapauksessa edes huomaa rasituksen lisäystä.

Älä myöskään odota kenenkään tarjoavan sinulle kaikkea valmiina hopealautasella. Sinun on itse otettava aika liikkumiseen ja itsesi huoltamiseen. Ole siis terveellä tavalla itsekäs ja lohkaise tarvittava aika viikosta itsellesi. Kun kuntosi nousee, olet pirteämpi, energisempi ja aikaansaavampi. Lenkin tai salikäynnin jälkeen koet varmasti onnistuneesi ja voit hyvällä omalla tunnolla käyttää aikaasi ”muiden miellyttämiseen”.

Projektiin on helpompi sitoutua, kun lopputulos on mielessä jo urakkaa aloitettaessa. Siksi on tärkeää, että asetat harjoittelullesi selkeän, konkreettisen tavoitteen, johon harjoittelusi tähtää.

Älä kuitenkaan aseta itsellesi epärealistisia ja liian tiukkoja tavoitteita sekä aikatauluja. Kun asetat pienin ponnisteluin saavutettavia välietappeja, koet onnistumisia, joskus pettymyksiäkin riittävän usein. Joskus toteutumatta jäänyt välitavoite patistaa tekemään lujemmin töitä ja tarkentamaan ruokavaliota enemmän kuin ainaiset onnistumiset. Toisaalta taas motivaatiosi säilyy tuoreena huomatessasi välitavoitteen toisensa jälkeen toteutuvan. Sinulla täytyy siis olla lyhyen aikavälin tavoitteita, estääksesi turhautumisen pitkällä aikavälillä.

Liikunnalle voi asettaa monenlaisia tavoitteita. Harjoittelulla voidaan tavoitella useampaakin osatavoitetta yhtä aikaa. Painon pudotus, kestävyyden kehittäminen ja terveyskunnon parantaminen tukevat toisiaan, samoin myös kiinteytyminen, lihaskestävyyden- ja hapenkuljetuselimistön kunnon parantaminen. On kuitenkin tärkeää, että asetat itsellesi selkeän päätavoitteen, jotta kurssisi ei kääntyile liikaa matkan varrella. On todettu, että ihmiset eivät usein kykene sitoutumaan pitkäjänteiseen liikuntaprojektiin ilman selkeää tavoitetta. Kun pystyt näkemään, tuntemaan ja kuvailemaan tavoitteesi, olet jo harppauksen lähempänä maalia, sillä tavoitteen asettaminen on kuin maantiekartta, joka auttaa sinua löytämään perille.

Blogin on kirjoittanut Trainer4You:n Riku Aalto.

Lue lisää liikunnan merkityksestä

Tutustu Älyhenkivakuutukseen