LähiTapiola Satakunnan ja LähiTapiola Lännen vaikutus maakunnassa jatkaa kasvuaan

Satakunnan maakunnan alueella toimii kaksi LähiTapiolan alueyhtiötä, Lännen (Rauman talousalueella) sekä Satakunta (Porin talousalueella). LähiTapiolan tavoitteena on rakentaa luottamukseen ja vuorovaikutukseen perustuvia asiakassuhteita, joiden ansiosta asiakkaamme voivat paremmin onnistua elämänturvassaan. Elämänturvan rakentaminen on toimintamme keskiössä. Se tarkoittaa, että asiakkaidemme saatavilla on kokonaisvaltaisia ja ennakoivia palveluja terveyden, turvallisuuden ja talouden alueilla.

LähiTapiola Lännen sekä Satakunnan vuoden 2018 keskeisiin tapahtumiimme kuuluivat:

Turvallisuus - Ennaltaehkäisemme vahinkoja ja turvaamme jatkuvuuden

• Tarjoamme asiakkaillemme yhä kokonaisvaltaisempia palveluita autoilun osalta. Perustamamme LähiTapiola Rahoitus Oy tarjoaa asiakkaillemme auton oston yhteydessä rahoituspalveluita. Autorahoituksen myynti on saatu vahvaan kasvuun. Satakunnan alueella olemme olleet rahoittamassa 600 autoa.
• LähiTapiolan liikennevakuutuskanta jatkoi kasvuaan. LähiTapiola Satakunnan sekä Lännen osuus markkinasta on nyt noin 40 % (Satakunnan 37,3 % ja Lännen 43 %).

Talous – Autamme taloudelliseen omavaraisuuteen

• Taloudellinen omavaraisuus on asiakkaillemme tärkeää. Sijoittamisen palveluiden uudistus, jossa suuren vakuutusyhtiösijoittajan edut ovat tarjolla kaikille asiakkaillemme, on otettu vastaan hyvin.
• LähiTapiola Satakunta ja LähiTapiola Lännen lahjoittavat yhdessä 100 000 euroa Satakunnan Ammattikorkeakoululle. Lahjoituksen taustalla on LähiTapiola Satakunnan ja LähiTapiola Lännen sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun yhteinen tavoite vahvistaa Länsi-Suomen hyvinvointia ja alueen elinvoimaisuutta sekä tukea työllisyyttä.
• Tänä keväänä aiomme tehdä merkittävän satsauksen paikallisten elämänturvaan Lännen ja Satakunnan alueilla lahjoittamalla 40 defibrillaattoria ympäri Satakunnan.

Terveys – Lisää terveempiä elinvuosia

• Elämänturvayhtiönä panostamme yhä enemmän asiakkaidemme terveyden kokonaisvaltaiseen ylläpitämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Olemme kasvattaneet omistustamme terveyspalveluyhtiö Mehiläisessä.
• Palvelimme viime vuonna 3127 (Satakunta 1606 ja Lännen 1521) hoidollista asiakaskontaktia TerveysHelppi-palveluun kuuluvassa, yhteistyössä palvelukumppanimme kanssa toteutetussa virtuaalisairaalassa. Asiakkaat haluavat entistä enemmän hoitaa myös terveysasioitaan etänä.

Alueyhtiöiden toimitusjohtajien kommentit:

Vuosi 2018 sujui markkina- ja sääolosuhteet huomioiden hyvin. Asiakkaidemme tyytyväisyys tuotteisiimme ja palveluihimme on säilynyt hyvällä tasolla.

- Korvausmeno oli kasvussa erityisesti asiakkaillemme sattuneiden suurvahinkojen määrän lisääntymisen vuoksi. Edelliseen kymmeneen vuoteen LähiTapiola Lännen asiakkaille sattui neljä yli miljoonan euron vahinkoa ja nyt vuonna 2018 peräti kolme kappaletta. Isoimpana vahinkona oli Rauman keskustaan heinäkuun lopussa osuneet rankkasateet, jotka aiheuttivat meille lähes kahden miljoonan euron vahingot, selventää LähiTapiola Lännen toimitusjohtaja Jussi Seppälä.

Haastava sijoitusympäristö veti sijoitusten tuoton käyvin arvoin tappiolle. Tuloslaskelmassa sijoitusten nettotuotto oli hyvällä tasolla aiempien voittojen kotiuttamisen ansioista.

Vuosi 2018 oli molemmille yhtiöille tuloksellisesti kuitenkin hyvä. Yhteenlaskettu ensivakuutuksen maksutulo kasvoi 69,6 (Satakunta 31,7 ja Lännen 37,9) miljoonaan euroon. Yhdistetty kulusuhde oli Lännessä 104,5 prosenttia ja Satakunnalla 87,3 prosenttia. Kun yhdistetty kulusuhde on yli sata, niin vakuutustoiminta on ollut tappiollista. Liikevoitto oli koko maakunnassa 7,9 miljoonaa euroa (Lännen 1,9 M€ ja Satakunnan 6 M€). Maksutulo oli LähiTapiola Lännessä -0,1 % ja LähiTapiola Satakunnassa 3,9 %.

Maksoimme asiakkaillemme maakunnassa korvauksia yhteensä noin 50 miljoonaa (Lännen 29,3 M€ ja Satakunnan 20,5 M€). LähiTapiola Lännessä sattui useita yli miljoonan euron vahinkoa kun taas LähiTapiola Satakunnassa suurilta vahingoilta vältyttiin. Yhteenlaskettu asiakasmäärä on 108 000 (LähiTapiolan Satakunnassa 50 000 ja LähiTapiola Lännen 58 000).

Asiakkaillemme maksettiin vakuutusten keskittämisetuina 4,7 miljoonaa euroa. (Satakunta 2,1 M€ ja Lännen 2,6 M€) Lisäksi asiakkaille maksettiin vakuutusmaksuista S-ryhmän Bonusta 2,1 (Satakunta 1 M€ ja Lännen 1,1 M€) miljoonaa euroa.

Maatilayrittäjien henkinen ja fyysinen jaksaminen on noussut suureksi puheenaiheeksi. Elämänturvayhtiönä haluamme olla tukemassa maatilayrittäjäasiakkaidemme jaksamista ja siksi lanseerasimme maatilayrittäjille suunnatun työkykypalvelun. Lisäksi osallistuimme kumppanina Maatilayrittäjien eläkelaitoksen Melan maatilayrittäjien henkistä jaksamista edistävään Välitä viljelijästä -ohjelmaan.

Yritys- ja maatila-asiakkaidemme talouden palvelut ovat laajentuneet vuoden aikana, kun pankkikumppanimme OMA Säästöpankki ja Säästöpankit tarjoavat maatilarahoitusta paikallisilla palveluillaan. Markkinajohtajuutemme maatilavakuutuksissa vahvistui edelleen.

Päivitetty Elämänturvastrategia vuosille 2019–2021 on valmistunut ja olemme sitoutuneet olemaan asiakkaidemme arvostetuin arjen kumppani elämänturvassa. Elämänturvastrategiamme mukaisesti tarjoamme yhä enemmän erilaisia ennakointi-, turvallisuus- ja hyvinvointiratkaisuja ja -palveluita, joiden avulla suomalaisten arjesta tulee entistä turvallisempaa, taloudellisesti menestyksekkäämpää ja terveempää. Palvelemme asiakkaitamme paikallisesti ja digitaalisuutta sekä asiakasymmärrystä hyödyntäen. Osaava henkilöstömme mahdollistaa asiakkaidemme hyvän ja huolehtivan palvelun jatkossakin.

- Tehtävämme on auttaa asiakastamme onnistumaan elämänturvassa, jotta hän voi elää enemmän, tiivistää LähiTapiola Satakunnan toimitusjohtaja Pasi Aakula.

.