Kuntoilijan ilta tarjosi vinkkejä höntsääjien ropan huoltoon

Moni meistä harrastaa joukkuelajia erilaisissa höntsyporukoissa. Monelle on myös tuttua rasitusperäiset vaivat ja kivut. Kuinka siis pysyä pelikentillä pitkään?


Kilpailulisenssejä on noin 400 000 suomalaisella. Lisäksi urheiluseuroissa on kirjoilla aktiiviharrastajia huomattavasti tätäkin enemmän – ja kuntoliikunnan harrastajat lasketaan miljoonissa.

LähiTapiola Pirkanmaan, Pihlajalinna Koskiklinikan ja Varalan Urheiluopiston yhteistyössä järjestämään Kuntoilijan iltaan Urheiluopistolle saapui lähes 150 innokasta kuntoilijaa. Kaksituntisen illan teemana oli "Miten höntsääjän roppa pysyy pelikunnossa?"

Puhujiksi olivat saapuneet Ilves Hockey Oy:n päävalmentaja Karri Kivi, Tampereen Pyrinnön koripalloilija Antero Lehto ja fysioterapeutti/fysiikkavalmentaja Juha Koskela.

lllan kuvia ja Juha Koskelan luentomateriaalin löydät täältä.

Suunnitteilla on jo seuraava Kuntoilijan ilta tammikuussa, jolloin vuorossa ovat yksilölajit ja yläraajavaivat.

Miten palloilulajien valmennus on kehittynyt viime vuosina?


Päävalmentaja Karri Kivi nosti esiin mm. nämä 3 asiaa:

  • Huiput lähtevät jo varhaisessa vaiheessa eteenpäin ja ulkomaille pelaamaan. Kotimaan liigajoukkueiden pelaajarunko nuorenee, kun kilpailu hyvistä pelaajista kovenee. Tämä tarkoittaa että kokeneita pelaajia ei ole joukkueessa enää niin montaa kuin aiemmin on totuttu.
  • Miten myyt pelaajille ajatuksen: Nuku ja syö. Erityisesti univaje ja nukkumattomuus alkaa korotustua nykyisillä nuorilla ikäluokilla, johtuen erilaisista mobiililaitteista ja online-pelaamisesta.
  • Valmennuksen vaatimukset ja vastuu on kasvanut. Joukkueen perusrungon nuorentumisesta johtuen, joka syksy joutuu aloittamaan lähes alusta puhtaalta pöydältä nuorten pelaajien kanssa.

Kuinka pysyä pelikentillä pitkään?


Vesa Linna Pihlajalinnasta haastatteli Tampereen Pyrinnön koripallojoukkueen kapteenia Antero Lehtoa. Lehdolla on jo pitkä ura, viime vuonna tuli 600 liigaottelua täyteen eikä vakavia loukkaantumisia ei ole ollut.

Alkuverryttelyn merkitys on korostunut tällä vuosikymmenellä ja vammojen ennaltaehkäisyyn on panostettu. Kun aiemmin valmentaja hoiti alkuverryttelyn, nyt mukaan on tullut asiantuntijoita ja fysiikkavalmentajia.

Antero on myös huomannut iän vaikutuksen harjoitteluun, kroppa lämpenee hitaammin. Dynaamiset venyttelyt ovat tärkeitä alkuverryttelyn aikana, verenkierto on saatava hyvin liikkeelle. Myös keskivartalon vahvuus ennaltaehkäisee vammoja.

Tarvitseeko höntsääjä oheisharjoittelua? Miten harjoittelua tulisi muuttaa kun ikää tulee lisää? Alkuverkka ja loppuverkka, onko järkeä?

Saatko harjoittelustasi riittävästi tasapaino-, voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysharjoittelua harrastuksesi ja terveytesi kannalta? Keskivartalon vahvuutta tarvitaan myös arkipäivän elämässä esim. liukkailla keleillä.

Alkuverryttely antaa sydämelle aikaa sopeutua muuttuvaan verenkierron tarpeeseen, mikä suojaa sydäntä hapenpyytteeltä ja rytmihäiriöriskeiltä. Loppuverkka taas loiventaa verenkierron sopeuttamistarvetta, mikä myös suojaa rytmihäiriöriskiltä. Fysiikkavalmentaja Juha Koskela suositteleekin kaikille höntsääjille 10-15 min alkuverryttelyä harjoituksen alkuun, ja loppua kohden tehon pudotusta pikkuhiljaa ja verryttelyä päälle.

Myös ruston kimmoisuus ja puristuslujuus heikkenevät iän myötä ja liikkumattomuus rappeuttaa. Myös jänteet tarvitsevat liikettä voidakseen hyvin. Tee siis harkiten räjähtäviä suorituksia mutta liiku! Hyvä suoritustekniikka suojaa vammoilta, Juha Koskela summaa lopuksi.

Urheilijoille ja kuntoilijoille tarjolla laajempi tapaturmavakuutus, terveyspalvelu sekä Urheiluklinikan palvelut

LähiTapiola Pirkanmaa on kehittänyt yhteistyössä Pihlajalinnan asiantuntijoiden kanssa urheilijoille ja kuntoilijoille tarkoitetun laajennetun tapaturmavakuutuksen. Palvelu sisältää tavallista lisenssi- tai tapaturmavakuutusta laajemman urheiluvakuutuksen sekä terveyspalvelun, jonka kautta pääsee nopeasti ja suoraan urheiluvammoihin erikoistuneelle lääkärille Pihlajalinnan Urheiluklinikalle Tampereelle. Terveyspalvelussa puheluihin vastaavat Pihlajalinnan terveydenhuollon ammattilaiset.

Kuntoilijaturva ja Urheilijaturva kattavat myös yleisimpiä urheilussa sattuvia vammoja, kuten akillesjänteen tai polven nivelkierukan repeämät sekä erilaiset tulehdustilat, joiden hoito kuuluu nyt uuden urheiluvakuutuksen piiriin. Myös kuntoliikkujat saavat hoidon samalla erikoislääkärillä kuin kuka tahansa huippu-urheilija. Lisäksi plussana on se, ettei omavastuuta peritä, kun hoitoonohjaus tapahtuu terveyspalvelun kautta.

- Urheiluklinikalla panostetaan kokonaisvaltaiseen urheilu- ja tapaturmavammojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon, mm. osaaviin urheilulääkäreihin, terveyttä ylläpitäviin tarkastuksiin ja ravitsemusterapeuttien palveluihin. Keskitymme monipuolisesti yksittäisen kuntoilijan hyvinvointiin, nopeaan hoitoon pääsyyn ja laadukkaaseen hoitoon, kertoo Urheiluklinikan vastuulääkäri Petteri Kousa Pihlajalinnasta.