Kuntoilija-ilta tarjosi vinkkejä ravitsemukseen, jaksamiseen ja oikeanlaiseen perusvoimaharjoitteluun

Moni meistä harrastaa urheilua tai kuntoliikuntaa. Monelle on myös tuttua rasitusperäiset vaivat ja kivut sekä tuntemukset, että ei oikein jaksa. Yhä useampi treenaa maratonille tai jakaa tiedot liikkumisestaan applikaatioiden tai somen kautta sekä seuraa omaa hyvinvointia tavoitteellisesti erilaisten mittareiden kautta.

Kilpailulisenssejä on noin 400 000 suomalaisella. Lisäksi urheiluseuroissa on kirjoilla aktiiviharrastajia huomattavasti tätäkin enemmän – ja kuntoliikunnan harrastajat lasketaan miljoonissa. LähiTapiola Pirkanmaan, Pihlajalinna Koskiklinikan ja Varalan Urheiluopiston yhteistyössä järjestämään Kuntoilija-iltaan Urheiluopistolle saapui lähes 200 innokasta kuntoilijaa ja tekniikkaharjoittelijaa. Kaksituntisen illan teemana oli voimaharjoittelu. Illan aikana kuulijoille tarjottiin vinkkejä sekä lyhyiden luentojen että voimaharjoittelun tekniikkaklinikan muodossa.

5.9. järjestettyyn tilaisuuteen puhujiksi olivat saapuneet ravitsemussuunnittelija Timo Valkonen ja Urheiluklinikan vastuulääkäri Petteri Kousa Pihlajalinnasta, valmennuskeskuspäällikkö Hannele Hiilloskorpi ja fysiikkavalmentaja, fysioterapeutti Jenni Puputti Varalan Urheiluopistosta sekä myyntipäällikkö Jaakko Juuti LähiTapiola Pirkanmaalta.

Urheilijoille ja kuntoilijoille tarjolla laajempi tapaturmavakuutus, TerveysHelppi ja Urheiluklinikan palvelut


LähiTapiola Pirkanmaa on kehittänyt yhteistyössä Pihlajalinnan ja Varalan Urheiluopiston asiantuntijoiden kanssa urheilijoille ja kuntoilijoille tarkoitetun laajennetun tapaturmavakuutuksen. Palvelu sisältää tavallista lisenssi- tai tapaturmavakuutusta laajemman urheiluvakuutuksen sekä TerveysHelppi-palvelun, jonka kautta pääsee nopeasti ja suoraan urheiluvammoihin erikoistuneelle lääkärille Pihlajalinnan Urheiluklinikalle Tampereelle. TerveysHelpissä puheluihin vastaavat terveydenalan ammattilaiset.

”Kuntoilijaturva ja Urheilijaturva kattavat myös yleisimpiä urheilussa sattuvia vammoja, kuten akillesjänteen tai polven nivelkierukan repeämät sekä erilaiset tulehdustilat, joiden hoito kuuluu nyt uuden urheiluvakuutuksen piiriin. Myös kuntoliikkujat saavat hoidon samalla erikoislääkärillä kuin kuka tahansa huippu-urheilija. Lisäksi plussana on se, ettei omavastuuta peritä, kun hoitoonohjaus tapahtuu TerveysHelpin kautta”, tilaisuudessa puhunut LähiTapiola Pirkanmaan myyntipäällikkö Jaakko Juuti kertoi.

Urheiluklinikan vastuulääkäri Petteri Kousa kertoi Pihlajalinnan urheilu- ja tapaturmaklinikoiden toiminnan valtakunnallisesta laajentumisesta tämän ja ensi vuoden aikana. ”Urheiluklinikoilla panostetaan kokonaisvaltaiseen urheilu- ja tapaturmavammojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon, mm. osaaviin urheilulääkäreihin, terveyttä ylläpitäviin tarkastuksiin ja ravitsemusterapeuttien palveluihin. Keskitymme monipuolisesti yksittäisen kuntoilijan hyvinvointiin, nopeaan hoitoon pääsyyn ja laadukkaaseen hoitoon”, Kousa totesi omassa puheenvuorossaan.

Onko ravinnolla väliä? Miten saan optimaalisen tehon harjoittelusta ja jaksan paremmin?


Ravitsemusterapeutti Timo Valkonen kävi puheenvuorossaan läpi harjoittelun, ravitsemuksen ja levon tasapainon merkitystä. Ilman tasapainoa ei voi tapahtua kehitystä.

”Jos energiasisältö ja energian saanti ei ole sopusuhdassa, ruoka ei ole laadukasta ja ateriatkin on ajoitettu väärin, lopputulos näkyy verensokerin heilahteluina ja jaksamisessa sekä suorituskyvyn, palautumisen ja vastustuskyvyn heikkenemisenä. Aktiivikuntoilijan tulisi nauttia 5-7 ateriaa ja välipalaa vuorokaudessa 2-4 tunnin välein, riittävästi nestettä sekä käyttää harkiten ravintolisiä ja lisäravinteita. Vesi on tärkein harjoitus- ja janojuoma, maito ja piimä hyviä palautusjuomia. Liikunnan jälkeen tulisi muistaa nestetasapainon korjaaminen. Lepoa ja kehonhuoltoa harjoittelun jälkeen ei myöskään pidä laiminlyödä”, Valkonen kertoi kuulijoille.

Miksi voimaa pitäisi harjoitella? Vinkit oikein treenaamiseen


Hätkähdyttävä fakta on, että työikäisistä 90 % on jossain vaiheessa työuraansa sairauslomalla selkävaivoista. Ikääntyneiden itsenäinen toimintakyky kotioloissa pitenisi 10–20 vuodella suunnitelmallisella ja säännöllisellä perusvoimaharjoittelulla. Painonhallintaan, sydänsairauksien hoitoon sekä 2.tyypin diabeteksen ennaltaehkäisyyn ja hoitotasapainoon voimaharjoittelulla on selvät vaikutukset. Voimaharjoittelu vaikuttaa myös positiivisella tavalla nuorten kehontuntemukseen, minäkuvaan ja itsetuntoon.

Fysiikkavalmentaja Jenni Puputti kävi puheenvuorossaan läpi kolme perusteesiään: liikkuvuus kuntoon voimaharjoittelulla, laatu korvaa määrän ja monipuolisuutta harjoitteluun erilaisilla perusliikkeillä. ”Liikkuvuus on kunkin yksilöllinen ominaisuus, mikä koostuu nivelten liikkuvuudesta sekä lihasten ja niveltä ympäröivien kudosten venyvyydestä. Oikein suoritettu voimaharjoittelu parantaa liikkuvuutta, joka on edellytys laajoihin liikeratoihin. Laajat liikeradat mahdollistavat lihaksen monipuolisen sekä oikea-aikaisen toiminnan liikkeessä. Harjoituskertoja tärkeämpää on laatu ja oikeat suoritustekniikat, mikä auttaa vammojen ennaltaehkäisyssä. Perusliikkeet oikein tehtynä riittävät monen liikkujan tavoitteisiin ja ovat tehokasta voimaharjoittelua. Parhaita perusliikkeitä ovat kyykyt, punnerrukset ja monipuoliset keskivartalon harjoitteet”, Puputti opasti.

Tietopohjaisen opastuksen jälkeen kuulijat siirtyivät Jennin vetämän tekniikkaklinikan pariin, jossa kävi ilmi helppojen käytännön harjoitusten avulla miten voimaa harjoitellaan. Mallisuorituksia harjoittelijoille näyttivät myös Tampereen Urheiluakatemian Top Team urheilijat Sampo Lähdesmäki (pesäpallo), Kalle Pyykkönen (uinti) ja Jeremy Hakala (melonta). Palautekyselyn perusteella käytännön tekniikkaharjoitukset olivatkin illan parasta antia myös paikalle tulleiden mielestä.

Kuntoilija- ja urheilija-illat saavat jatkoa


Suunnitteilla on jo seuraava Kuntoilija-ilta tammikuussa, jolloin teemana on kestävyysharjoittelu. Tilaisuuden järjestävät jälleen yhteistyössä LähiTapiola Pirkanmaa, Pihlajalinna Koskiklinikka ja Varalan Urheiluopisto. LähiTapiolan ja Pihlajalinnan ensimmäinen yhteinen urheilijoille suunnattu tilaisuus Urheilutreffit järjestettiin kaksi vuotta sitten. Myös Koskiklinikalla on pitkät perinteet Urheilijan iltojen järjestäjänä.

5.9. järjestetyn illan fiiliskuvia näet täältä.